Доц. д-р Кирил Попов, д.м.: Промяната на гласа може да е от рак на ларинкса

30 Май 2024, Четвъртък

Ракът на ларинкса често се маскира в началото като друго заболяване. За читателите на в. “Доктор” доц. Кирил Попов обясни какво представлява този вид рак и как се лекува.

Оториноларингологът доц. д-р Кирил Попов е началник на Клиниката по ушно-носно-гърлени болести на УСБАЛ по онкология “Проф. д-р Иван Черноземски” в София.  Доц. Попов завършва Медицинската академия в София със златен медал през 1983 г., а през 1990 г. взема специалност “Оториноларингология”. Прави специализация в Белградския институт по ушни, носни и гърлени болести и максилофациална хирургия през 1996 г., както и още три специализации до 2014 г. в университетски клиники в Залцбург, Тюбинген и Щутгарт (Германия). В периода 2000-2007 г. завършва курсове по аудиология, бронхоезофагология и фониатрия в Катедрата по УНГБ, София.

- Доц. Попов, какво предизвиква ракът на ларинкса?

- Ракът на ларинкса (гръкляна) обикновено се открива у хора, които са активни пушачи и пиячи, а също и при тези, които работят във вредна професионална среда – миньори, стругари, заварчици, бояджии, вдишващи вредни изпарения, трансформиращи нормалната лигавица на гласните гънки и на гръкляна в злокачествен тумор.

Това е най-честото онкологично заболяване в нашата медицинска специалност – УНГ-болести. В България се води статистика за новозаболелите от 1960 г. Тогава новооткритите пациенти с карцином на ларингса са били 100 души. В последните десетина години нямаме обективна информация, но през 2013 г., когато все още се събираха данни, новооткритите пациенти бяха 600 души.

Друго характерно за рака на ларинкса в България е, че болните идват при нас в сравнително напреднал стадий, за разлика от пациентите в чужбина, които отиват на  лекар рано. Това се отразява както на лечението, така и на прогнозата за тези болни. Ето защо лечението на нашите болни с напреднало заболяване е по-трудно, а и прогнозата е по-лоша.

- Какви са симптомите на рака на ларинкса в началните стадии и какви – в напредналите?

- В началните стадии има промяна на гласа. Ако тази промяна не мине в продължение на 2 – 3 седмици, пациентът трябва да се прегледа от специалист по УНГБ.

Ако плюс промяната на гласа се появи и някаква болка при преглъщане, това говори вече за по-напреднало заболяване. Тогава са засегнати и мускулатурата, и инервацията на гръкляна, и гълтача.

Може да се появи и задух, тъй като туморът в гръкляна е възможно да ограничи механично достъпът на въздух до белия дроб. Задухът с времето се увеличава, особено вечер.

- Нещо видимо за пациента в гърлото има ли при рак на ларинкса?

- Ако всички симптоми – промяна на гласа, болка при преглъщане и задух – се пренебрегнат от пациента, туморът може да излезе напред и се вижда на шията като подутина. Имали сме и такива болни, които са в последен стадий на рака на гръкляна.

Макар и по-рядко от други наши локализации, ракът на гръкляна дава метастази – подутини по шията. Понякога малък рак дава големи метастази. Затова при всякакви подутини на шията, особено несиметрични, твърди, нарастващи, болезнени или неболезнени, трябва да се отиде при специалист УНГ, за да се разбере имат ли подутините връзка със заболявания на ушите, носа и гърлото.

- Онкогенните типове човешки папилома вирус (HPV) може ли да са причина за рак на ларинкса?

- Да, защото е пряка връзката между ларинкса и фаринкса (гълтача), където се появяват ракови образувания, свързани с онкогенните типове HPV 16 и 18. Двата органа са един до друг. Възможно е рак на гълтача да навлезе в ларинкса, както и обратното. Симптоматиката при рак на гълтача е повече болка при преглъщане, затруднено хранене, отслабване, понякога и кървави изкашляния.

- Ако се установи, че човек се е инфектирал с онкогенен тип HPV, редно ли е да си провери и състоянието на гърлото?

- Наистина много хора се страхуват, ако се докаже, че имат онкогенен човешки папилома вирус. Да, би било добре да направи консултация със специалист УНГ – дали има някакви промени по органите на ушите, носа и гърлото. Най-често при прегледа такава връзка не се намира. Има данни, че карциномите на гълтача, които са свързани с човешкия папилома вирус, са по-благоприятни за лечение. Клиничният опит показва, че по-лесно се повлияват от химио- и лъчетерапия. В този смисъл имат по-добра прогноза.

- Как се извършва диагностиката на рака на ларинкса?

- Прави се преглед в кабинет по УНГ по традиционния начин – чрез индиректна ларингоскопия. При нея с огледалце се оглеждат отделите на ларинкса. Прегледът може да се направи и чрез ларингоскоп – гъвкава оптика, която влиза през носа в гълтача и с нейна помощ се оглежда ларинксът. В чужбина това е стандартният начин, по който се прави преглед. Ние все още работим и по стария начин, и с ларингоскопи. И двата начина имат своите предимства и недостатъци.  В крайна сметка, целта е да се разбере дали има заболяване на гръкляна. Получаваме голяма помощ в диагностиката и от колегите по образна диагностика, които правят изследвания с компютърна томография, ехография, магнитен резонанс.

- Биопсията на рака задължителна ли е?

- Да, задължителна е, защото без нея нямаме основание да поставим тази диагноза и да предложим лечение. Има и други заболявания – доброкачествени, злокачествени и възпалителни с близка симптоматика.

- Какво е лечението на рака на ларинкса?

- Лечението, както при останалите онкологични заболявания, е три основни вида – оперативно, лъчелечение и химиотерапия. В зависимост от стадия на заболяването всяка от тези терапии има по-голяма или по-малка тежест. Първостепенно място при лечението на карциномите в областта на ушите, носа и гърлото има оперативното лечение. Но за съжаление, в напредналите случаи невинаги може да се осъществи, засягат се жизненоважни зони и не може да се постигне радикалност.

Стигаме до един философски въпрос в хирургията и в онкологията – радикално или функционално, да отстраним всичко, но пък да загубим функции, или да съхраним функциите, но да рискуваме заболяването да продължи да се развива.

От 2-3 десетилетия има тенденция за органосъхраняващи терапии в областта на ларинкса. Това е изключително важен за човека орган, който ни отличава от животните. На немски Stimme е глас, а Stimmung е настроение. По гласа на човека може да разпознаете неговия пол, възраст, интелект, настроение. Представете си такъв набор от възможности и информация за човека да изчезне, след като му се отстрани гръклянът!

Все по-често на срещи на специалистите по УНГ-заболявания се докладват много добри резултати от органосъхраняващото лечение чрез комбинацията от химио- и лъчетерапия за сметка на оперативните методи. Най-добрият вариант е да има възможност да съчетаем радикалното с функционалното, при което можем да запазим гласа и да излекуваме напълно пациента. За съжаление, при най-напредналите случаи това е невъзможно и оперативното премахване на ларинкса е неизбежно.

- Съществуват ли нови оперативни техники, които да позволяват съхраняването на функцията на органа?

- Напоследък много се говори за роботизация в хирургичната работа. Начинът, по който роботите влизат в гръкляна - чрез фини наконечници и движения, позволяват визуализация и действия в различните равнини на гръкляна. Постига се радикалност при по-добро запазване на функцията, отколкото с отворените операции. За съжаление, в България все още нямаме опит с тези роботи.

Автор: Мара Калчева за „Доктор“