В столичната Специализирана болница за активно лечение по онкология беше извършена уникална операция за отстраняване на гигантски карцином в плеоморфен аденом на 77 годишна жена. Туморът е бил с тегло 2,150 кг и диаметър 34 см.

Операцията е извършена от екип, оглавен от началника на Клиниката по УНГ болести доц. Кирил Попов, в който са участвали д-р Роберт Меламед и д-р Стоян Стоянов, съобщиха от лечебното заведение.

Въпреки локализацията и големия обем на тумора, както и сериозната кръвозагуба, наложила хемотрансфузия на 2 сака еритроцитна маса, формацията е успешно отстранена до видимо здрави тъкани.

Плеоморфният аденом е най-честият бенигнен тумор на слюнчените жлези. Той има малигнен потенциал, ако рецидивира и остане нелекуван. Карциномът в плеоморфен аденом е рядко злокачествено заболяване, възникващо в първичен или рецидивиращ плеоморфен аденом. Той е агресивен тумор, засягащ обикновено големите слюнчени жлези – паротидна и субмандибуларна.

Следоперативният период е протекъл гладко и е профилактиран с антибиотична терапия. След решение на онкокомитет, пациентката е насочена за лъчетерапия.

Разглежданият случай е драстичен пример за късна диагностика и неглижиране на заболяването от пациента и близките, което довежда до голяма и високорискова оперативна интервенция при патология, която иначе се поддава сравнително лесно на туморен контрол, отбелязват от болницата.

Източник: zdrave.net