Ракът на дебелото черво е втората причина за смърт сред онкоболните у нас

27 Май 2024, Понеделник

Ракът на дебелото черво засяга все повече българи. Той е трети по честота сред онкологичните заболявания. В България все още няма програма за ранно откриване на болестта. Ракът на дебелото черво е втората причина за смърт сред онкоболните у нас.

Евгени Янков е на 53 години. Никога не е ходил на задължителния годишен профилактичен преглед. Преди около месец и половина му се наложило да отиде на скенер.

"Скенерът установи, че има някаква онкологична активност в моето тяло. И след това бяха проведени изследвания и беше поставена диагноза - рак на дебелото черво. Шокиращо е, защото в един момент - живял си някакъв живот и в един момент той е коренно променен. Но в крайна сметка това се преодолява", заяви Евгени Янков в репортаж на Българската Национална Телевизия

Туморът е отстранен оперативно.

"Докторите ме уверяват, че прогнозите са добри", сподели пред Новините на БНТ Евгени Янков.

Заболяването при Евгени е установено навреме. Но близо половината от хората с рак на дебелото черво разбират късно за болестта.

"В началните си стадии той няма никакви на практика оплаквания. Слаба болка, тежест в корема, къркорене на червата - не алармират пациентите", заяви д-р Лъчезар Джонгов, началник на клиника по хирургия, УСБАЛО "Проф. Иван Черноземски", София.

Лекарска помощ се търси едва когато се появят симптомите, което е знак, че болестта е в много напреднал стадий.

"Това най-често са редуващи се запек с диария, отделяне на кръв, на слуз. Самите те опипват туморна формация в корема", допълни д-р Лъчезар Джонгов. Лечението е тежко и скъпо, а преживяемостта - ниска.

До 21 юни в специализираната онкологична болница в София ще преглеждат безплатно за рак на дебелото черво. Целта е откриване на болестта преди да са се появили симптоми.

"Битката е за тези пациенти. Тези, които са от първи - втори стадий, без далечни разсейки", коментира д-р Лъчезар Джонгов.

"При едни профилактични прегледи, ако нещо се установи в ранна фаза - просто хората ще имат много по-малко страдание. Призовавам хората да си обръщат внимание", добави Евгени Янков.

А новостите в лечението на рака на дебелото черво понякога изискват химиотерапията да е преди оперативното отстраняване на тумора. Но някои изследвания не се покриват от Здравната каса.

"Биомаркери се наричат - изследвания, които се борим в момента да бъдат по-широко достъпни и реимбурсирани за пациентите, за да можем да подберем правилния пациент, за правилната терапия", каза още доц. Ася Консулова, началник на клиника "Медицинска онкология", УСБАЛО "Проф. Иван Черноземски", София.