Телеграф: Ракът на гърдата може да имитира мастит

17 Юли 2024, Сряда

В интервю за Телеграф д-р Ваня Митова, началник на Отделението по хирургия на гърда и реконструктивна хирургия в УСБАЛ по онкология „Проф. Иван Черноземски“, заяви, че ракът на гърдата се бърка най-често с кисти и фиброаденоми.

Ракът на гърдата е най-честото злокачествено заболяване в целия свят. Той може да имитира други заболявания, но и да бъде объркано с доброкачествени изменения в гърдата. Това обясни пред „Здраве с Телеграф“ онкохирургът д-р Ваня Митова, която е и създателка на първото българско мобилно приложение за рак на гърдата BreastHelp.

Интерпретация

Независимо че симптомите на рака на гърдата са известни и постоянно се коментират, най-често той се пропуска, интерпретирайки го като доброкачествено заболяване – киста, фиброаденом и др., и пациентките се оставят под наблюдение за дълъг период от време. В тези случаи е добре да се прецени необходимостта от биопсия или допълнително образно изследване. Съществува обаче и форма на рак на гърдата, при която той имитира възпаление (т.нар. мастит). Този вид рак, известен под името инфламаторен карцином или карциноматозен мастит, е по-рядък, но по-агресивен и пропускането му би било фатално за пациентите. Причината за това е, че симптомите всъщност са оток, зачервяване и локално повишаване на температурата на гърдата. Именно заради тях тези пациентки често се третират с анибитиотик, мислейки си, че се касае за банално възпаление, без да бъде проведено никакво образно изследване.

Повечето доброкачествени заболявания имитират рака на гърдата, така че тук за статистика не можем да говорим. Що се касае за карциноматозния мастит, той обикновено варира до 5% от всички случаи на рак на гърдата, което означава около и малко повече от 200 жени в България всяка година се разболяват именно от този вид рак на гърдата и ние не бива да допускаме те да бъдат диагностично пропуснати. За съжаление невинаги образните изследвания могат да бъдат категорични в диагнозата, независимо че могат да диагностицират рак дори само няколко милиметра. За това е необходима корелация между симптоми, образна диагностика и хистологично изследване чрез извършена биопсия.

Диагноза

Съществува и обратният вариант, при който пациентки с много сходна на рака на гърдата симптоматика и образ всъщност са болни от друго заболяване – такива са най-често грануломатозните заболявания като туберкулоза, саркоидоза, грануломатоза на Вегенер или идиопатичен грануломатозен мастит, които се проявяват с „бучка“ в гърдата. Сами по себе си те рядко засягат гърдата изолирано. Обикновено са в комбинация с ангажиране на друг орган – бял дроб, кожа и т.н., но объркването им може да доведе до ненужно свръхлечение на пациентките с операция, лъчетерапия и какво ли още не.

При диагностичните грешки: Най-често се пропуска биопсията

В днешно време постоянно се търсят грешки, най-вече лекарски. Аз обаче бих започнала с грешките, които се допускат от самото начало - да не се провеждат профилактични прегледи, да се неглижират оплаквания, защото „на мен това не може да се случи“ и да се търсят оправдания като незнание или липса на лекар, отбелязва специалистът. В ерата на телемедицината и информационния бум чрез социални мрежи и медии това вече е немислимо. Относно диагностичните и лечебните грешки най-често се пропуска биопсията като метод на диагностика, в резултат на което част от пациентите пропускат възможността да преминат през неоадювантна терапия, т.е. предоперативно медикаментозно лечение, което е доказано, че при определени биологични типове рак дава по-добра преживяемост и дългосрочни резултати. Другият чест пропуск е проформа обсъждане на онкологични комисии, които в повечето случаи са само по документи и без участието на всички необходими специалисти. Ето защо е препоръчително пациентите да търсят специализирани болнични заведения със специалисти с опит и мултидисциплинарни онкологични комисии, за да сме сигурни в алгоритъма на диагностика и лечение, който ще получат.

Следете за няколко симптома

Като най-чести и съответно високорискови за рак на гърдата определяме симптоми, като наличие на формация („бучка“) в гърдата или подмишничната ямка, раничка, придърпване или хлътване на зърното, както и отделяне на кървенист секрет от него, отбелязва лекарят. Допълнително обаче е необходимо да се следи за немотивирана промяна в цвета на кожата на гърдата, както и оток или промени в нея (т. нар. тип „портокалова кожа“). При всяка една такава промяна е необходимо да се потърси своевременна медицинска помощ.